Kommentar

03.04.24

Premium

Nu gælder det om at forstå den religiøse magt

Vesten forstod ikke den iranske revolution i 1979, og venstrefløjen har stadig ikke forstået den religiøse magt, men støtter i stedet religiøs formørkelse med deres snak om mangfoldighed, skriver Søren Gosvig Olesen. Vi kan ikke regne med, at enhver historisk udvikling går i retning af sekularisme og demokrati.
»Iranerne kom af med shahen. I stedet for Pahlavis vestligt influerede, konstitutionelle monarki fik de ayatollah Khomeinis teokrati. I stedet for et korrupt regime fik de et veritabelt rædselsregime.«
»Iranerne kom af med shahen. I stedet for Pahlavis vestligt influerede, konstitutionelle monarki fik de ayatollah Khomeinis teokrati. I stedet for et korrupt regime fik de et veritabelt rædselsregime.«

»Har De særlige informationer om Iran?«, spurgte Michel Foucault mig, den ene gang jeg talte med ham, en af de første dage i 1981. Jeg måtte indrømme, at det havde jeg ikke. Hvem havde det? Hvem havde et overblik over begivenhederne i 1978-1979, senere kendt som den iranske revolution? Havde Foucault måske selv det?

Foucault havde tilbragt knap en måned i Iran i revolutionstiden. Han var hyret af det italienske dagblad Corriere della Sera til at skrive reportager, han var deres særlige udsendte. Men i hvilken egenskab egentlig? Som historiker? Som filosof? Journalist var han ikke. Hvilke øjne så han med? Hvad så Foucault i Iran?

Foucault har først og fremmest set noget, som ikke passer ind. Det, der skete i Iran, passede ikke ind i historien. Det var en historisk begivenhed, som modsager den måde, vi normalt ser historien på. Derfor er der grund til at se godt efter. For det kunne jo være måden, vi ser historien på, der var noget galt med.

Premium

Dette indhold kan kun ses af medlemmer.

Månedlig betaling

48

Årlig betaling

550

Hvorfor blive medlem og betale? Fordi det er medlemmerne, der betaler for indholdet.
Vi har gjort det så billigt, at alle kan være med.

Kontrast stræber efter at blive:

Dit borgerlige anker i en woke tid

En autentisk borgerlig stemme

En borgerlige modvægt

Debat med bid, vid og humor

Dit borgerlige fællesskab